خواهر کیم جونگ اون «عملاً قائم مقام رهبر کره شمالی» شده است

کیم یوجونگ سیاست‌های کشورش در برابر واشینگتن و سئول را تعیین می‌کند

LUONG THAI LINH / POOL / AFP

سازمان اطلاعات و امنیت کره جنوبی اعلام کرد که خواهر کوچک کیم جونگ اون عملاً قائم مقام رهبر کره شمالی شده است.

هاتائه که‌اونگ نماینده حزب مخالف دولت در مجلس کره جنوبی و عضو کارگروه اطلاعات و امنیت گفت کیم یوجونگ که می‌گویند سی و اندی ساله است حالا مسئول روابط کشورش با ایالات متحده و کره جنوبی است، ولی البته رهبری مطلق برادرش هم‌چنان پابرجاست.

آقای هاتائه پس از نشست روز پنج‌شنبه سازمان اطلاعات و امنیت کره جنوبی پشت درهای بسته گفت: «نکته مهم این است که کیم جونگ اون هم‌چنان قدرت مطلق را در دست دارد اما در مقایسه با گذشته کمی از اختیاراتش را واگذار کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود اختیارات رهبر در رابطه با مسائل نظامی و اقتصادی نیز قبلاً به چندین مقام عالی‌رتبه دیگر واگذار شده، البته در سطحی پایین‌تر، احتمالاً برای کاهش فشارها بر آقای کیم و کمک به او در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت اشتباهاتش.

خانم کیم تنها عضو درجه یک خانواده رهبر است که در مسائل سیاسی کشور نقش دارد، اما به گفته مقام کره جنوبی نشانه‌ای از آماده شدنش برای رهبری یا بیماری برادرش وجود ندارد.

او اخیراً کارزاری برای فشار به کره جنوبی به راه انداخته و اولین بیانیه عمومی خود را در ماه مارس صادر کرده است. او در این بیانیه در واکنش به انتقاد سئول از آزمایش جنگ‌افزار توسط پیونگ‌یانگ این کشور همسایه را «سگ ترسویی» خواند که «پارس می‌کند.»

در ماه ژوئیه خواهر کوچک رهبر در بیانیه‌ای عجیب نظرش را در مورد روابط با آمریکا در رسانه دولتی «شمال» منتشر کرد. او گفت برادرش به او مجوز ویژه داده تا ویدئوهای جشن روز استقلال را تماشا کند.

آقای کیم در ماه ژانویه درخواست کرده بود نشست کم‌سابقه‌ای با حضور اعضای حزب حاکم برگزار شود تا برنامه اقتصادی پنج‌ساله‌ جدیدی برای بهبود وضعیت کشور پس از ویروس کرونا بریزند.

روز چهارشنبه در نشست طولانی اعضای حزب کارگر آقای کیم به کمبودهای اقتصادی ناشی از «چالش‌های ناگهانی و اجتناب‌ناپذیر گوناگون و شرایط منطقه اطراف شبه‌جزیره کره» پرداخت.

در این گزارش خبرگزاری مرکزی کره، رسانه رسمی پیونگ‌یانگ، اشاره مستقیمی به سیاست‌های هسته‌ای این کشور در برابر ایالات متحد نشده است. به علت عدم توافق دو کشور در مورد کاهش تحریم‌ها در قبال انجام مراحل خلع سلاح اتمی، اجرای این سیاست‌ها به بن بست رسیده است. 

حزب کارگر در سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۶ سال آخرین نشست کامل خود را برگزار کرده و آقای کیم در آن نشست خبر اجرای اولین برنامه پنج‌ساله توسعه ملی را اعلام کرد.  

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent